Sielun veljet, tai sisaret

28.03.2005 - 16:33 / Rami Rautkorpi.


Tällä kertaa arvioijana on poikkeuksellisesti Rami, ja arvioitavana poikkeuksellisesti suomalainen omakustanne — Oton omakustannearvioitahan voi edelleen lukea Sarjainfon sivuilta.

DROLICA: SIELUNVAELLUS
Deep Black Comics
Tomi Kerminen, Sami Kivelä, Jussi Piironen
36 sivua, mustavalkoinen
www.drolica.coms.ph

Päälle päin DROLICA: SIELUNVAELLUS näyttää erehdyttävästi amerikkalaiselta mainstreamsarjakuvalta. Lehden ulkoasu on viimeisen päälle suunniteltu, ja kansitaide tuo mieleen McFarlane Productionsin Hellspawnia kuvittaneen Ashley Woodin työt. Drolica ei kuitenkaan ole täysin mainstreamia, eli siis supersankarisarjakuvaa, vaan jonkinlaista goottista scififantasiaa. Lokerointi ei ehkä kuitenkaan anna oikeaa kuvaa. Drolica muistuttaa Richard Corbenin Deniä, jossa vähäpukeinen miehen mallikappale nuijii hirviöitä ja kaapuihin pukeutuneita pappeja, ja rakastelee naisen mallikappaleita. Drolican tapauksessa päähenkilö on vain itsekin naisen mallikappale.

Drolican scififantasia on kirjoittaja Tomi Kermisen keino esittää mietteitään identiteetistä, kohtalosta ja muista tärkeistä asioista populäärissa muodossa, ehkä hieman Alan Mooren Promethean tapaan. Oletan näin siitä huolimatta, ettei sarjakuvasta käy ilmi, mitä ne mietteet oikeastaan mahtavat olla. Käsikirjoitus perustuu Kermisen ja Pasi Ravattisen novelliin, ja en voi olla ajattelematta, että adaptaatiossa jäi jotain matkan varrelle. Käsittelytapa on kiusallisen arvoituksellinen, mutta myönnettäköön, että se on aina parempi ratkaisu kuin selittelevä luennoiminen. Se, että tarinan merkitykset eivät avaudu minulle, ei tarkoita, että teoksessa olisi jotain vialla. Varsinainen ongelma on siinä, että syvälliset pohdinnat elämän tarkoituksesta voivat tehdä hienosta sarjakuvasta loistavan, mutta ensin teoksen pitäisi toimia perustavanlaatuisemmalla tasolla. Drolican tapauksessa vastauksetta jäävät — ilmeisesti sen arvoituksellisen tunnelman nimissä — kaikkein pinnallisimmatkin kysymykset: kuka, mitä, miksi?

Koko tarinan aikana Drolicalle ei kehity varsinaista persoonallisuutta. Osittain tämän selittää hänen muistinmenetyksensä, joka myös pääasiallisesti vie juonta eteenpäin. Vastauksia etsiessään hän päätyy outoihin ja vaarallisiin tilanteisiin jonkinlaisessa fantasiamaailmassa. Hän ei kuitenkaan tunnu tekevän mitään yksilöllisiä valintoja, joiden kautta lukija oppisi tuntemaan hänet, vaan kaikki tuntuu tapahtuvan jonkin ulkopuolisen tahon suunitelman mukaisesti. Tämäkin on ilmeisesti tekijöiden tietoinen ratkaisu, mutta fatalistinen tunnelma ei riitä korvaamaan päähenkilön persoonattomuutta. Jotain on vialla, kun lehden mielenkiintoisin hahmo on kahdella sivulla esiintyvä juoppo poliisikomisario. Hän on täysin kliseinen tapaus, mutta herätti heti kiinnostukseni: Pääseekö hän irti pullosta, vai ehditäänkö hänet erottaa poliisivoimista, ennen kuin hän tapattaa jonkun ollessaan juopuneena virantoimituksessa? Siitä, mitä Drolicalle tapahtuu, en välittänyt juuri ollenkaan.

Yksi koukku Drolican hahmossa on, jonka ehkä on tarkoitus herättää lukijan mielenkiinto: Hän on mies, jonka sielu on siirtynyt naisen kehoon. Tarinan alussa Drolica varmistaa asian tunnustelemalla rintojaan, ja myöhemmin hyödyntää tilannetta rakastelemalla toista naisen kehoon siirtynyttä miestä. Tämä on ilmiselvää pienimpään yhteiseen nimittäjään vetoamista, ja sellaisenaan minulla ei olisi mitään sitä vastaan. Minua vain vaivaa se ajatus, että tekijät ovat ehkä halunneet sanoa teoksellaan jotain. Siinä tapauksessa on vaikea löytää mitään muuta viestiä kuin se, jonka Drolica kiertelemättä ilmaisee:

“Mies tuomittuna naisen kehoon. Voiko mikään olla julmempaa?”

Itse asiassa kyllä, mieleeni tulee parikin asiaa. Sudanin kansanmurha. Se juttu, mikä Mel Gibsonille tehtiin Braveheartin lopussa. Jälleen uusi CSI-sarja. Jos Drolicalla olisi jonkinlainen persoonallisuus, tai jos tarinasta kävisi jollain tavalla ilmi, miksi hän on siirtynyt nimenomaan naisen kehoon, hänen lausuntonsa huikea naisviha saisi jonkinlaisen kontekstin. Ilman sitä en mieluummin ajattelisi Drolican transseksuaalista sielunvaellusta lainkaan, mikä on aika hankalaa, koska tarina suurelta osin pyörii juuri sen ympärillä.

Lisäksi tyttöjen välisen ystävyyden selittämätön viehätys kärsii hieman, kun ne tytöt ovat oikeasti miehiä.

Miehet kuitenkin näyttävät tytöiltä, ja tämä tuntuu olevan pääasia. Kuvittaja Sami Kivelä ja tussaaja Jussi Piironen jäljittelevät tunnollisesti amerikkalaisen Top Cow -kustantamon talon tyyliä, josta Suomessa on saatu nauttia Witchbladen ja Darknessin sivuilla. Puolisen tusinaa ensimmäistä sivua on tehty niin huolellisesti, että väritettynä ne sopisivat täysin huomaamattomasti minkä tahansa Witchbladen numeron väliin. Panostus ei pysy aivan samalla tasolla koko lehden ajan, ja anatomian sekä perspektiivin puutteellinen hallinta paistavat tyylittelyn läpi. Drolican näköistä sarjakuvaa on tuloksena, kun piirtämistä opetellaan sarjakuvista, eikä todellisuudesta. Sama tietenkin pätee moniin suosituimmista amerikkalaisista sarjakuvista, mikä voi olla ihanne sinänsä.

SUOSITUS: Jos vähäpukeiset naiset kiinnostavat sinua, ja ajatus, että vähäpukeisella naisella on miehen sielu, ei vähennä kiinnostustasi vaan saa sinut ajattelemaan syvällisiä, tilaa Drolica. Sen sijaan piirtämään opetteleville suositukseni on Jenö Barcsayn Anatomia – Opas taiteilijalle.

Kategoria: Arvio.
Tagit: ,



2 vastausta - “Sielun veljet, tai sisaret”

  1. Anonymous Kirjoittaa:

    Ostin Drolica-julkaisun Akateemisesta kirjakaupasta ja luettuni sen, en voinut olla kommentoimatta tätä arvostelua.Lyhyesti ja ytimekkäästi sanottuna: Drolica osoittaa, että Suomesta löytyy sittenkin ihmisiä, jotka pystyvät kilpailemaan täysin tasavertaisesti esim. amerikkalaisten sarjakuvajättien piirtäjien kanssa! En voinut olla muuta kuin ihmettelemättä arvostelijan mielipiteitä perspektiivistä ja anatomiasta, sillä puutteellista tämä hallinta ei missään tapauksessa ole, päinvastoin! Kun tätä tekelettä vertaa moniin muihin suomalaisiin sarjakuvapiirtäjiin, on minun nostettava hattua tekijöille taidoistaan, koska ne ylittävät kirkkaasti suomalaisen keskitason (ja paljon enemmänkin) juuri esim. perspektiivin ja anatomian suhteen. Muutenkin piirrosjälki on kiitettävää ja todella ammattimaista, tällainen on harvinaista herkkua suomalaisessa sarjakuvapöydässä!Juoneen en halua sen enempää puuttua, mielestäni tarinan pitää aina jättää tilaa myös lukijan omalle mielikuvitukselle, mutta mielestäni arvostelijan huumorintaju oli jäänyt jossain vaiheessa pahasti taka-alalle (viitaten lauseeseen ”Mikä voisi olla julmempaa kuin mies tuomittuna naisen kehoon”). Jokaisella on oma ajatusmaailmansa, mutta mietityttää, että jos arvostelija itse heräisi huomenna naiseksi muuntautuneena, tuskin hänen mielessään ensimmäisenä pyörisi Sudanin kansanmurha :) Ja vielä eräs asia jäi kiusaamaan mieltäni: sarjakuvapiirtäjätkin käyttävät todellisuutta lähtökohtanaan. Ja toisaalta, ei kai kukaan sarjakuvia osta opetellakseen piirtämään? Drolica todisti sen, että kyllä Suomessakin osataan. Kyllä monet kollegat kalpenisivat meren takanakin. Tällaista Suomi tarvitsee lisää!

  2. Rami Rautkorpi Kirjoittaa:

    Kiitos mielipiteestäsi, Anonyymi.En missään nimessä kiellä sitä, että Drolican tekijät olisivat kilpailukykyisiä amerikkalaisilla markkinoilla. Kunpa voisin pitää sitä suurenakin kehuna. Puutteet anatomian ja perspektiivin hallinnassa ovat tietenkin suhteellisia, mikä tarkoittaa, että yritetään piirtää jotain, mitä ei osata. Minä olen esittänyt mielipiteeni, sinä omasi, ja Drolican muut lukijat ovat arvostelukyvystään tai sen puutteesta riippuen samaa mieltä jommankumman kanssa.Mitä tulee todellisuutta lähtökohtanaan käyttäviin sarjakuvapiirtäjiin, toivon ettet yritä perustella sillä sarjakuvien asettamista samalle viivalle todellisuuden kanssa piirtämistaidon opettelemisen apuvälineenä. Haluan nähdä piirtäjän tavan kuvata maailmaa, en hänen tapaansa kuvata jonkun toisen tapaa kuvata maailmaa. Jotkut ostavat sarjakuvia nimenomaan käyttääkseen niitä hyväksi piirtämisen opettelussa, mutta myös ensisijaisesti luettavaksi ostettuja sarjakuvia käytetään aivan liian usein mallina, myös ammattilaisten keskuudessa.Mitä tulee lukijan mielikuvitukselle jätettävään tilaan, vähin mitä tarinankertojalta voi odottaa on jonkinlaisen kontekstin tarjoaminen persoonallisen hahmon muodossa. Oma ajatusmaailma ei välttämättä sovellu. Esimerkiksi jos minä heräisin huomenna naiseksi muuntautuneena, olisin varmasti sen verran järkyttynyt, etten ajattelisi ensimmäisenä Sudanin kansanmurhaa, mutta en myöskään lähtisi juoksentelemaan läpikuultavaan riepuun kietoutuneena ja harrastaisi seksiä ensimmäisen vastaantulevan naiselta näyttävän miehen kanssa.

Trackback URI | Kommenttien RSS

Jätä vastaus