Operaatio: Aikuisten sarjakuva
23.09.2004 - 10:23 / Otto Sinisalo.
QUEEN & COUNTRY, VOL. 6: OPERATION: DANDELION
Oni Press
Greg Rucka, Mike Hawthorne
116 sivua, mustavalkoinen
SPIDER-MAN 9/2004
Egmont kustannus
Paul Jenkins, Humberto Ramos
52 sivua, värillinen
Tervetuloa Katuojaan. Sarjakuvafestareista on selvitty. Vino pino albumeita ja lehtiä odottaa arviointia. En ole tosin ehtinyt juuri aivan tuoreimpia sarjakuvia lukea, joten tällä viikolla käydään läpi pari poimintaa hiljattain luettujen sarjisten pinosta.
QUEEN & COUNTRY on edennyt kuudenteen kokoelmaansa. Iso-Britannian tiedustelupalvelun “minder” -agenteista ja näiden esimiehistä kertovassa sarjassa pysytellään tällä kertaa visusti Englannin maaperällä. Päähenkilöiden osastoa uhkaavat rajut leikkaukset tai kenties lakkauttaminen kun uudenlaista tiedustelupolitiikkaa ajava tuore johtaja Barclay on astumassa virkaan. Kenttäagenttien päällikkö Crocker tekee sopimuksen vaikutusvaltaisen alivaltiosihteerin kanssa pelastaakseen osastonsa: hän tutkii alivaltiosihteerin puolesta maanpaossa Lontoossa majailevan Zimbabwelaisen diplomaatin taustat. Ongelmia syntyy, kun kotimaan tiedustelu ei luonnollisesti pidä tunkeilijoista reviirillään ja Crocker joutuu toimimaan salassa Barclaylta.
Kuulostaa kirotun pitkäveteiseltä, eikö? Väärin.
Queen & Country erottelee miehet pojista. Se on perustellusti varttuneiden lukijoiden sarjakuva. Kirjoittaja Greg Ruckan monimutkaisesti polveilevat, kimurantin poliittiset juonet eivät ole helppoja seurattavia. Kerronnaltaan modernissa sarjakuvassa ei ole tapahtumia selittäviä ruutuja tai monologeja. Rucka luottaa kuvien ja dialogin kantavan tarinaa. Queen & Country ei myöskään seuraa klassista toimintatarinan kaavaa, jossa lukijan kärsivällisyys aina lopulta “palkitaan” väkivallan purkauksella. Tarinoiden ratkaisut ovat dramaattisia, mutta samalla pidäteltyjä, hienovaraisen toteavia. Mitään ei alleviivata. Rucka odottaa lukijalta paljon, mutta jos on valmis näkemään vaivaa lukukokemuksen eteen, Queen & Country palkitsee.
Ruckan toteava kerronta jättää paljon kuvittajan varaan. Queen & Countryssa on nähty uusi piirtäjä lähes jokaisessa albumissa. Tällä kertaa remmiin astuu Mike Hawthorne, jonka ligne claire -tyyppinen kuvitus toimii sarjan henkeen loistavasti. Hawthorne ei tavoittele täydellistä realismia, vaan karrikoi hieman. Ratkaisu sopii tarinaan, jossa lukijan pitää pystyä lukemaan hahmojen ilmeitä ja reaktioita. Hawthorne onnistuu vaikeassa tehtävässä ja pitää lukuisat dialogikohtaukset elossa vaihtelemalla kuvakulmia tehokkaasti.
Queen & Country kertoo pääasiassa prosessista. Hahmoilla on selkeät tavoitteet, josta kertoo jo tarinoiden otsikointikin: jokainen kokonaisuus on “operaatio”. Sarjakuva on tapahtumavetoinen ja hahmot ovat alisteisia juonelle. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että Ruckan hahmot olisivat mielenkiinnottomia, päin vastoin. Hahmojen kehitys on hienovaraista, niin kuin Queen & Countryn draama yleisestikin. Hahmoille annetaan tilaa, vaikkakin juonta edistävien tapahtumien aikana ja niiden välissä. Operation: Dandelionissa nähdään kuitenkin totuttua enemmän puhtaasti hahmovetoisia kohtauksia, kun Rucka muuttaa rohkeasti sarjan status quota. Päähenkilöt reagoivat kollegansa kuolemaan ja uusi minder esitellään. Rucka esittelee virkistävän intohimottomasti uuden agentin homoseksuaalisuuden ja hänen kohtaamansa ennakkoluulot erikoisjoukoissa. Jälleen yksi merkki siitä, miten Rucka kirjoittaa aikuisille.
SUOSITUS: Queen & Country ei ole helppo sarjakuva, mutta se on vaivan arvoinen. Se on ajankohtainen ja aidon tuntuinen kuvaus kansainvälisestä politiikasta ja vainoharhaisesta maailmasta, jossa selkeitä vihollisia ei enää ole ja vaarallisin uhka saattaa majailla viereisessä toimistossa. Näin tehdään sarjakuvaa aikuisille.
Uusimmassa SPIDER-MANISSA Tohtori Mustekala tekee paluun, oletettavasti Marvelin elokuvaosaston vaatimuksesta. Kyseessä on alku jo kolmannelle Paul Jenkinsin kirjoittamalle viisiosaiselle tarinalle, jossa hän esittää tulkintansa suositusta superroistosta.
Se muistuttaa nopeasti siitä, miksi alun perin pidin Jenkinsista ja se jälkeen potkaisee minua perseelle muistuttaen, miksi enää en. Velmut kohtaukset Peter Parkerin omituisten ystävien parissa huvittavat. Jenkinsin vahvuudet ovat pienissä tarinoissa, hauskoissa sivuhahmoissa ja kadunmiehen näkökulmassa supersankarointiin. Kun hän vakavoituu, ovat tulokset pateettisia. Supersankarisarjojen ystävät muistanevat Originin.
Tohtori Mustekala palaa, ja Jenkins yrittää uskotella tämän olevan vaarallisempi kuin aiemmin. Valitettavasti hän ei tee mitään niin vaikuttavaa, että uskottelu onnistuisi. Jää nähtäväksi, minkälainen superroiston juoni on tällä kertaa, mutta Jenkinsin aiempien tarinoiden perusteella en odota suuria.
Humberto Ramos on periaatteessa pätevä kuvittaja, mutta hän on väärä henkilö kuvittamaan Jenkinsin materiaalia. Hän ei kuvita liikettä ruutujen sisällä vauhtiviivoilla tai muilla tehokeinoilla, jonka vuoksi hänen kerrontansa toimintakohtauksissa on hyvistä kuvakulmista huolimatta puisevaa. Esimerkiksi hänen tapansa piirtää ilmassa lentävät luodit ohuiksi viivoiksi on tuskallisen epädramaattinen. Välittyvä vaaran tunne ei ole merkittävä, kun luodit näyttävät lukijalle sadekuurolta.
SUOSITUS: Kolmas kerta toden sanoo, viimeistään? Jenkinsin tuorein superroistoeepos vaikuttaa yhtä pitkäveteiseltä kuin edeltäjänsäkin.
2 vastausta - “Operaatio: Aikuisten sarjakuva”
Trackback URI | Kommenttien RSS
Jätä vastaus
Katuoja@Twitter
- No public Twitter messages.
Linkit
- Anime-lehti
- Helsingin sarjakuvafestivaalit
- Kvaak.fi
- Sarjakuvakeskus
- Suomen sarjakuvaseura RY
- Tähtivaeltaja
Archives
- April 2011 (1)
- November 2010 (1)
- September 2010 (1)
- July 2010 (1)
- April 2010 (2)
- March 2010 (2)
- February 2010 (7)
- October 2009 (1)
- September 2009 (2)
- August 2009 (2)
- July 2009 (1)
- June 2009 (2)
- April 2009 (1)
- March 2009 (2)
- February 2009 (3)
- January 2009 (2)
- December 2008 (3)
- November 2008 (18)
- October 2008 (6)
- August 2008 (2)
- July 2008 (2)
- June 2008 (3)
- May 2008 (2)
- April 2008 (3)
- March 2008 (6)
- February 2008 (2)
- January 2008 (4)
- December 2007 (5)
- November 2007 (5)
- October 2007 (6)
- September 2007 (2)
- August 2007 (1)
- July 2007 (2)
- June 2007 (16)
- May 2007 (31)
- April 2007 (30)
- March 2007 (31)
- February 2007 (19)
- January 2007 (5)
- December 2006 (2)
- November 2006 (2)
- October 2006 (6)
- September 2006 (1)
- August 2006 (1)
- July 2006 (2)
- June 2006 (1)
- May 2006 (4)
- April 2006 (3)
- March 2006 (4)
- February 2006 (2)
- January 2006 (2)
- December 2005 (4)
- November 2005 (1)
- October 2005 (6)
- September 2005 (4)
- August 2005 (4)
- July 2005 (1)
- June 2005 (3)
- May 2005 (4)
- April 2005 (2)
- March 2005 (4)
- February 2005 (1)
- January 2005 (1)
- December 2004 (3)
- November 2004 (6)
- October 2004 (4)
- September 2004 (8)
- August 2004 (5)
- June 2004 (5)
- May 2004 (3)
- April 2004 (2)
14.10.2004 - 10:03
Mitä se pateettinen taas tarkoittikaan…?Pateettinen =mahtipontinen, paatoksellinen; säälittävä, surkea ¶ Merkitys ‘säälittävä, surkea’ on yleistynyt englannin sanan “pathetic” vaikutuksesta. Kirjakieleen tämä merkitys ei kuulu, mutta toisaalta tilanne on sellainen, että tämän sanan käyttöä kannattaa yleisesti välttää kaksitulkintaisuuden takia.http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/siv/sanatp.html-Saku
14.10.2004 - 11:42
Mitäpä ovat Jenkinsin tekeleet, elleivät mahtipontisia? Mutta totta, yleisen väärän tulkinnan vuoksi sana on kehno.