Frank Miller 3/3: Myöhemmät vaiheet
25.02.2007 - 12:00 / Otto Sinisalo.
Ilmestyessään vuonna 1991 ensimmäinen Sin City -sarjakuva yllätti lukijat ja kriitikot. Miller esitteli uuden, dramaattisen pelkistetyn mustavalkoisen tyylinsä. Vaikka Miller onkin aiemmissa töissään käyttänyt karrikointia ja pelkistämistä tyylikeinona, Sin Cityn kuvat ovat suorastaan symbolisia. Millerin piirroksissa on jylhää painon ja tilan tuntua. Sin City -albumit ovat sarja kovaksikeitettyjä rikostarinoita, joissa liikutaan jälleen nihilistisen moraalittomassa maailmassa. Miller hylkää realismin täysin niin tarinan kuin kuvituksenkin tasolla ja kärjistää hahmonsa äärimmilleen: sankarit ovat kaiken nähneitä toiminnan miehiä, naiset kauniita ja kohtalokkaita ja roistot moraalittomia hirviöitä. Välillä Sin City lipsuu suorastaan itseparodiaksi, mutta Millerin mestarillinen kerronta pitää Sin Cityn arkkityyppien kuolemantanssin kiehtovana.
Miller on myös käsikirjoittanut sarjakuvia monille aikalaisilleen. Hän on valinnut yhteistyökumppaninsa hyvin. Kuulun Dave Gibbonsin kuvittamat Martha Washington -sarjakuvat ovat Millerin yhteiskuntakriittisimpiä töitä. Niissä seurataan nuoren mustan naisen matkaa ammattisotilaaksi dystooppisessa lähitulevaisuudessa, jota hallitsevat korruptoituneet poliitikot ja suuryritykset. Sarjan ensimmäinen osa Antakaa minulle vapaus on Millerin pessimistisimpiä töitä. Siinä idealistiset hahmot murskautuvat välinpitämättömän maailman rattaisiin, ainoastaan sivullisen Marthan selvitessä. Suomentamattomassa jatko-osassa Martha Washington Goes To War nimihenkilö astuu objektivistisen sankarin saappaisiin ja löytää keinot parantaa maailmaa.
Millerin yhteistyöt Geof Darrow’n kanssa ovat maanisia pop-sarjakuvia. Hard Boiledissa seurataan psykoottisen tappajakyborgin harharetkeä läpi tulevaisuuden kyberpunk-miljöön. Iso heppu ja Rusty robottipoika on taasen vinksahtanut, Toho-elokuvista lainaava pastissi, jossa taistelurobotit ottavat yhteen liskohirviön kanssa Tokiossa. Molemmissa sarjakuvissa juonta on vain siteeksi, mutta Miller kirjoittanut riemastuttavan suuruudenhulluja toimintakohtauksia pikkutarkan Darrow’n kuvitettavaksi. Lopputulos on toimintasarjakuvaa kauneimmillaan ja mielipuolisimmillaan.
Historiallinen eepos 300 esitteli Millerille tyypilliset yli-inhimilliset vastarannankiisket puolustamassa Kreikkaa Persialaisten hyökkäykseltä. Thermopylaen taistelua kuvittava tarina esittelee kuvittajana jälleen uudenlaisen Millerin. Kolmasti Eisner-palkitussa teoksessa Miller käyttää suuria, dramaattisia kuvia jotka pääsevät oikeuksiinsa kovakantisessa kokoelmassa, jossa sivukokoa en entisestään lisätty. 300 on myös Millerin pitkäaikaisen värittäjäkumppanin ja silloisen puolison Lynn Varleyn paras työnäyte. Varleyn maalaukselliset värit ja jyrkät kontrastit tekevät sarjakuvasta väkevän visuaalisen kokemuksen.
Paremman kuvauksen puutteessa sarjakuvapiirtäjien tyyliä luonnehditaan usein “elokuvamaiseksi”. Millerin taide on inspiroinut niin monta elokuvaa, että hänen tapauksessaan määritelmä on perusteltu. Yön ritarin paluun vaikutus on nähtävissä Tim Burtonin synkissä Batman-elokuvissa. Samoin Mark Steven Johnsonin Daredevil-filmatisointi pohjaa Millerin versioon hahmosta. Myös Elektra on saanut oman elokuvansa. Miller on itse ollut apulaisohjaajana Sin City -filmatisoinnissa, joka on visuaalista ilmettään myöten uskollinen sarjakuvalle. Samoin tuleva 300-elokuvasovitus näyttää uskolliselta Millerin sarjakuvan visuaaliselle ilmeelle.
Miller on yksi yhdysvaltalaisen sarjakuvan eläviä supertähtiä, arvaamaton tekijä, jonka jokaista uutta teosta odotetaan mielenkiinnolla. Vuonna 2001 Miller shokeerasi julkaisemalla jatko-osan Yön ritarin paluulle, Yön ritari iskee jälleen -minisarjan. Sen tiimoilta Milleriä toisaalta syytettiin amatöörimäisestä toteutuksesta ja suoranaisesta rahastuksesta, toisaalta arveltiin hektisesti poukkoilevan supersankaritarinan olevan kommentti genren tilasta. Samoin tuore, vielä keskeneräinen Batman-tulkinta All-Star Batman and Robin the Boy Wonder on herättänyt kysymyksiä Millerin ammattitaidosta. Paikoin merkillisen epälooginen tarina on toimintaa ilman merkillistä syvyyttä; Jim Leen pin-up-kuvitusta myöten silkka eksploitaatiosarjakuvaa.
Jos jotakin, Millerin uusia tuotoksia ympäröivä keskustelu on todistanut jokaisen uuden Frank Miller -sarjakuvan olevan edelleen tapaus.
Trackback URI | Kommenttien RSS
Jätä vastaus
Katuoja@Twitter
- No public Twitter messages.
Linkit
- Anime-lehti
- Helsingin sarjakuvafestivaalit
- Kvaak.fi
- Sarjakuvakeskus
- Suomen sarjakuvaseura RY
- Tähtivaeltaja
Archives
- April 2011 (1)
- November 2010 (1)
- September 2010 (1)
- July 2010 (1)
- April 2010 (2)
- March 2010 (2)
- February 2010 (7)
- October 2009 (1)
- September 2009 (2)
- August 2009 (2)
- July 2009 (1)
- June 2009 (2)
- April 2009 (1)
- March 2009 (2)
- February 2009 (3)
- January 2009 (2)
- December 2008 (3)
- November 2008 (18)
- October 2008 (6)
- August 2008 (2)
- July 2008 (2)
- June 2008 (3)
- May 2008 (2)
- April 2008 (3)
- March 2008 (6)
- February 2008 (2)
- January 2008 (4)
- December 2007 (5)
- November 2007 (5)
- October 2007 (6)
- September 2007 (2)
- August 2007 (1)
- July 2007 (2)
- June 2007 (16)
- May 2007 (31)
- April 2007 (30)
- March 2007 (31)
- February 2007 (19)
- January 2007 (5)
- December 2006 (2)
- November 2006 (2)
- October 2006 (6)
- September 2006 (1)
- August 2006 (1)
- July 2006 (2)
- June 2006 (1)
- May 2006 (4)
- April 2006 (3)
- March 2006 (4)
- February 2006 (2)
- January 2006 (2)
- December 2005 (4)
- November 2005 (1)
- October 2005 (6)
- September 2005 (4)
- August 2005 (4)
- July 2005 (1)
- June 2005 (3)
- May 2005 (4)
- April 2005 (2)
- March 2005 (4)
- February 2005 (1)
- January 2005 (1)
- December 2004 (3)
- November 2004 (6)
- October 2004 (4)
- September 2004 (8)
- August 2004 (5)
- June 2004 (5)
- May 2004 (3)
- April 2004 (2)