Sielua mädättäviä sarjakuvakirjoja
12.08.2004 - 16:22 / Otto Sinisalo.
CITY OF SILENCE
Image Comics
Warren Ellis, Gary Erskine
106 sivua, värillinen
PIKKU VAMPYYRI MENEE KOULUUN
Arktinen Banaani
Joann Sfar
34 sivua, värillinen
Tiedän, olen myöhässä. Täytän tänään fossiiliset 25 vuotta ja hei: vanhat miehet unohtelevat asioita. Mitä minun taas pitikään kirjoittaa? Ai niin.
Kirjoittaja Warren Ellisin ja kuvittaja Gary Erskinen yhteistyö CITY OF SILENCE julkaistiin alun perin vuonna 2000, mutta valmistui jo vuosia aiemmin. Nyt yksiin kansiin koottu kolmiosainen minisarja on selkeästi temaattinen aasinsilta, joka yhdistää Ellisin aiempia sci-fi-sarjakuvia (Lazarus Churchyard) uudempiin (Transmetropolitan).
Stealthin kaupungissa ideat ovat vaarallisia. Kaupungin salainen poliisi valvoo, ettei vahingollisiksi katsotut ideat pääse keksijänsä päätä pidemmälle. Tarina seuraa kolmea ajatuspoliisin agenttia, jotka selvittävät tietokoneistettujen okkulttisten salajuonta. Hyvin kahdeksankymmenlukulaista, eikö? Jos kyberpunk ei olisi kuolleempi kuin Isaac Asimov, City of Silence varmaankin luokiteltaisiin genreen.
Ellis tarjoilee tapansa mukaan ilahduttavan pornografisia, väkivaltaisia ja misantrooppisia välähdyksiä tulevaisuudesta. Kuten Transmetropolitanissakin, kuviteltu yhteiskunta ei ole kulttuurisesti tai aatteellisesti yhtenäinen, vaan iloinen sekamelska erilaisia etnisiä, poliittisia ja uskonnollisia ryhmiä, jotka Ellis ronskisti karrikoi. Tämän kaltainen tulevaisuudenkuvaus on ajan myötä muodostunut Ellisille enemmänkin maneeriksi. Julkaisuajankohtanaan tarina oli varmastikin tuoreempi, nyt se tuntuu kertaukselta. Myös ylivoimaiset, välinpitämättömät päähenkilöt ovat enemmänkin miehen tuotannolle tyypillisiä stereotypioita kuin hahmoja.
Albumin alkeellisella tietokonegrafiikalla toteutettu kansi muistuttaa, miksei tietokonegrafiikkaa pidä käyttää sellaisenaan sarjakuvissa. Sisäsivut ovat sen sijaan laatua: Erskinen viehättävän ohutviivainen ja selkeä jälki toimii hyvin kontrastissa käsikirjoituksen vaatimien groteskien tapahtumien kanssa.
SUOSITUS: City Silencessa nähdään Warren Ellis tukeutumassa ideoihin, joista myöhemmin tulivat hänen maneereitaan. Näyttää sievältä, joka tapauksessa. Ellisin tuotannon ystäville.
Vau, sarjakuvia lapsille: Joan Sfarin PIKKU VAMPYYRI.
Mutta lukevatko lapset sarjakuvia? Muuta kuin mangaa? Arktinen Banaani -kustantamo on ollut kaukaa viisas ja naamioinut albumin kovakantisen lastenkirjan näköiseksi. Pettymys lapsiperheen kotona lieneekin armoton, kun paljastuu että kyseessä onkin sielua mädättävä sarjakuvakirja.
Ja sangen hyvä sielua mädättävä sarjakuva se onkin. Joan Sfar on arvostetuimpia uuden polven ranskalaisia sarjakuvantekijöitä, nähtävästi syystäkin. Sfar on tehnyt erilaisia sarjakuvia L’Association-kustantamolle ja tehnyt yhteistyötä muun muassa Lewis Trondheimin kanssa.
Pikku Vampyyrin nimihenkilö on epäkuollut, joka elää kummitusten ja hirviöiden kansoittamassa kartanossa. Ikuisesti nuorella vampyyrilapsella on kuitenkin tylsää ilman kavereita. Hän haluaa mennä kouluun, mutta mitä tehdä kun koulu on auki päivisin ja vampyyri voi liikkua vain öisin?
Mitään lässyn-lässyn-Disneyskeidaa Pikku Vampyyri ei ole. Sfarin tarinassa on mainiota ilkikurista huumoria ja poliittista epäkorrektiutta. Päähenkilön taikakoira aukoo päätänsä armottomasti ja sivuosissa nähtävät hirviöt ovat ihastuttavan anarkistisia, niin kuin meno albumissa yleensäkin. Kun Pikku Vampyyrin ihmiskaveri tuodaan tutustumaan kummituskartanoon, juostaan pian kilpaa hautuumaalla ja kylvetään mudassa.
Välillä vakavoidutaankin. Kauhuolioiden kanssa kun ollaan tekemisissä, ei synkkyydeltä voi välttyä. Mainitaan itsemurhat ja kuoleminen – rohkean tuntuista lastensarjakuvalta. Jumalastakin puhutaan, eikä mitenkään erityisen kunnioittavaan sävyyn.
Sfar on taitava graafikko. Hän piirtää ruudut täyteen pientä viivaa, joka saa kuvat näyttämään eläviltä. Hahmojen design on oivaltavaa ja niiden reaktiot hienosti kuvattu. Yksityiskohtaisissa kuvissa on katseltavaa moneksi lukukerraksi.
SUOSITUS: Lastensarjakuva, jolla on hampaat. Huvittaa aikuisiakin: kerrankin sarjakuva aidosti “kaikenikäisille”.
Näin tällä viikolla. Huomenna aion juhlia lähestyvää kuolemaani kuin jonkinlainen alkoholilla toimiva risteilyohjus ja sitten ensi viikolla kirjoittaa muistini menettäneenä nämä arviot uudelleen. Keitä te taas olittekaan? Pois nurmikoltani!
Trackback URI | Kommenttien RSS
Jätä vastaus
Katuoja@Twitter
- No public Twitter messages.
Linkit
- Anime-lehti
- Helsingin sarjakuvafestivaalit
- Kvaak.fi
- Sarjakuvakeskus
- Suomen sarjakuvaseura RY
- Tähtivaeltaja
Archives
- April 2011 (1)
- November 2010 (1)
- September 2010 (1)
- July 2010 (1)
- April 2010 (2)
- March 2010 (2)
- February 2010 (7)
- October 2009 (1)
- September 2009 (2)
- August 2009 (2)
- July 2009 (1)
- June 2009 (2)
- April 2009 (1)
- March 2009 (2)
- February 2009 (3)
- January 2009 (2)
- December 2008 (3)
- November 2008 (18)
- October 2008 (6)
- August 2008 (2)
- July 2008 (2)
- June 2008 (3)
- May 2008 (2)
- April 2008 (3)
- March 2008 (6)
- February 2008 (2)
- January 2008 (4)
- December 2007 (5)
- November 2007 (5)
- October 2007 (6)
- September 2007 (2)
- August 2007 (1)
- July 2007 (2)
- June 2007 (16)
- May 2007 (31)
- April 2007 (30)
- March 2007 (31)
- February 2007 (19)
- January 2007 (5)
- December 2006 (2)
- November 2006 (2)
- October 2006 (6)
- September 2006 (1)
- August 2006 (1)
- July 2006 (2)
- June 2006 (1)
- May 2006 (4)
- April 2006 (3)
- March 2006 (4)
- February 2006 (2)
- January 2006 (2)
- December 2005 (4)
- November 2005 (1)
- October 2005 (6)
- September 2005 (4)
- August 2005 (4)
- July 2005 (1)
- June 2005 (3)
- May 2005 (4)
- April 2005 (2)
- March 2005 (4)
- February 2005 (1)
- January 2005 (1)
- December 2004 (3)
- November 2004 (6)
- October 2004 (4)
- September 2004 (8)
- August 2004 (5)
- June 2004 (5)
- May 2004 (3)
- April 2004 (2)