Kullivitseistä ja taiteen olemuksesta
17.10.2007 - 22:31 / Otto Sinisalo.
APINATARHA
Florent Ruppert, Jérôme Mulot
Huuda Huuda
110 sivua, mustavalkoinen
Helsingin sarjakuvafestivaaleilla vierailleiden Florent Ruppertin ja Jérôme Mulot’n APINATARHA on kerännyt ylistäviä kritiikkejä ja merkittävästi mediahuomiota ollakseen pienen kustantamon vaihtoehtosarjakuva. Tämä on ymmärrettävää, sillä se leikkii sarjakuvakerronnalla ja pyrkii uudistamaan ilmaisumuotoa – juuri sellainen sarjakuva, josta kriitikot haluavat kirjoittaa. Jos työnä on kirjoittaa sarjakuvista, kirjoittaja mieluummin tarttuu johonkin joka edes yrittää olla jotain uutta sen sijaan että arvioisi Harmaasävyisiä Tuokiokuvia Ihmissuhteesta 3:n, Hauskan Ihmisenkaltaisen Eläimen Sunnuntaisarjat -juhlakirjan tai Ketä-vittu-kiinnostaa-miehen seikkailujen viimeisimmän kokoelman. Tiedän tilanteen, olen elänyt sen.
Apinatara on taidesarjakuvaa. Ennen kuin klikkaatte itsenne toisaalle, tarkennetaan mitä mieltä olen Taiteesta.
Populaarin näkemyksen mukaan Taide on
nenäänsä kuohuviinilasinsa takaa nyrpistelevä elitisti joka esittelee installaatiotaan Heteronormatiivinen Diskurssi II (“kiitokset Taiteen keskustoimikunnalle”). Enemmänkin Taide on sohvallasi röhnöttävä happopää, joka sammuu naurettuaan ensin puoli tuntia kädelleen.
Taide on olemassa kuvaamaan ja purkamaan inhimillistä kokemusta ja inhimillinen kokemus on luonteeltaan lähtökohtaisesti naurettava, aina siitä hetkestä kun synnymme kirkuvana verisenä möykkynä siihen hetkeen kun tyhjennämme suolemme kuollessamme. Ergo, taide on lähtökohtaisesti naurettavaa. Sen ei tarvitse olla hauskaa, mutta sille on voitava nauraa.
Ja sitten on Apinatarha, joka on juurikin taidetta. Se on kavalkaadi hässiviä eläimiä, rasisteja, perverssejä, väkivaltaa ja kullivitsejä, kaikki kuvattu parhaimmillaan häkellyttävän innovatiivisissa ja sarjakuvan muotoa rikkovissa kehyksissä. Apinatarha koostuu lyhyistä tarinoista, joissa kussakin on jokin kerronnallinen oivallus. Välillä noustaan ja lasketaan tarinan mukana, välillä kerrotaan tarinaa viittomakielellä, välillä tarina etenee kahdella sivulla yhtä aikaa. Paikoin kokee suoranaista hoksaamisen riemua kun tarinan jekku hahmottuu. Mukana on myös erilaisia puuhatehtäviä animaatiokiekoista stereokuviin. Ruppert ja Mulot piirtävät rennolla, ohuella viivalla pelkistäen hahmojaan äärimilleen. Ratkaisu on toimiva, sillä se ei vie huomiota pois erilaisilta kerrontakokeiluilta.
Tai kullivitseiltä.
Apinatarha on riemastuttava ei ainoastaan siksi, että se on sarjakuvan kentässä pitkästä aikaa jotain aidosti uutta ja innovatiivista. Se on riemastuttava siksi, että se on läpeensä hävytön. Vammaisten orgioita, sokeiden juoksukilpailuita ja silvottuja huoria: tämän kauemmas poliittisesta korrektiudesta et pääsisi, vaikka ampuisit sen, työntäisit sen kehitysvammaisen koiran peräreikään ja heittäisit sen aurinkoon. Ja se on hauskaa. Nauroin ääneen Apinatarhaa lukiessani.
SUOSITUS: Apinatarha on taidokas; Apinatarha on kirotun hauska; Apinatarha on taidesarjakuva.
Yksi vastaus - “Kullivitseistä ja taiteen olemuksesta”
Trackback URI | Kommenttien RSS
Jätä vastaus
Katuoja@Twitter
- No public Twitter messages.
Linkit
- Anime-lehti
- Helsingin sarjakuvafestivaalit
- Kvaak.fi
- Sarjakuvakeskus
- Suomen sarjakuvaseura RY
- Tähtivaeltaja
Archives
- April 2011 (1)
- November 2010 (1)
- September 2010 (1)
- July 2010 (1)
- April 2010 (2)
- March 2010 (2)
- February 2010 (7)
- October 2009 (1)
- September 2009 (2)
- August 2009 (2)
- July 2009 (1)
- June 2009 (2)
- April 2009 (1)
- March 2009 (2)
- February 2009 (3)
- January 2009 (2)
- December 2008 (3)
- November 2008 (18)
- October 2008 (6)
- August 2008 (2)
- July 2008 (2)
- June 2008 (3)
- May 2008 (2)
- April 2008 (3)
- March 2008 (6)
- February 2008 (2)
- January 2008 (4)
- December 2007 (5)
- November 2007 (5)
- October 2007 (6)
- September 2007 (2)
- August 2007 (1)
- July 2007 (2)
- June 2007 (16)
- May 2007 (31)
- April 2007 (30)
- March 2007 (31)
- February 2007 (19)
- January 2007 (5)
- December 2006 (2)
- November 2006 (2)
- October 2006 (6)
- September 2006 (1)
- August 2006 (1)
- July 2006 (2)
- June 2006 (1)
- May 2006 (4)
- April 2006 (3)
- March 2006 (4)
- February 2006 (2)
- January 2006 (2)
- December 2005 (4)
- November 2005 (1)
- October 2005 (6)
- September 2005 (4)
- August 2005 (4)
- July 2005 (1)
- June 2005 (3)
- May 2005 (4)
- April 2005 (2)
- March 2005 (4)
- February 2005 (1)
- January 2005 (1)
- December 2004 (3)
- November 2004 (6)
- October 2004 (4)
- September 2004 (8)
- August 2004 (5)
- June 2004 (5)
- May 2004 (3)
- April 2004 (2)
6.11.2007 - 16:34
Kun pääsit alkuun, kulta, lue Kramers Ergot samalla vireellä. Mulla se on menossa ja se on hyvä. Vaikka vihaan niitä paskajuttuja, joita ei jaksa lukea ja joiden tekijät voisi upottaa säkissä Itämereen, silti tuommoisia pitää olla että voisi tehdä semmoistakin taidesarjakuvaa jolla on viesti. Niinku Apinatarha. Keinoja pitää kehittää että niitä oppii hallitsemaan ja niillä voi kertoa sisällön entistä tarkemmin. Ni.