Viimeisen kohtaamisen jälkeen
25.05.2006 - 20:03 / Rami Rautkorpi.
Sisältää juonipaljastuksia elokuvasta X-Men: Viimeinen kohtaaminen. Jos et ole nähnyt elokuvaa vielä, suosittelen palaamaan edelliseen kolumniin.
Hieno elokuva.
Huoleni penninvenyttämisen näkymisestä valkokankaalla olivat jokseenkin kokonaan aiheettomat. Illusorinen Vahtikaan ei näyttänyt ihan pelkiltä nosturin nokkaan ripustetuilta valonheittimiltä, vaan hehkuvien silmien ympärillä oli nähtävissä savun läpi (savu ja usva olivat kyllä ahkerassa käytössä) Vahdin pään siluetti. Ja Vahdin koko kehon toteuttaminen pienen budjetin tietokonegrafiikoilla olisi näyttänyt paljon pahemmalta. Sama periaate on voimassa koko elokuvan läpi: On parempi säästää rahaa olemalla näyttämättä asioita kuin näyttää ne halvasti. Harkittujen kuvakulmien ja reippaiden leikkauksien avulla taidettiin selvitä näyttämättä oikeasti X-suihkarin nousua tai laskua kertaakaan. Ei niin, että kaikki elokuvan erikoisefektit olisivat mitenkään häikäiseviä, mutta en myöskään kokenut niitä häiritseviksi.
Suuren hahmokatraan kanssa temppuilu sai kyllä alkupuolen tahmaamaan pahasti. Elokuvan aloittava takauma Xavierin, Magneton ja nuoren Jeanin ensitapaamiseen 20 vuotta sitten luo loistavan tunnelman, joka lässähtää, kun seuraava kohtaus on takauma Enkelin nuoruuteen 10 vuotta sitten. Kunnolla filmi pääsee käyntiin vasta Scottin kohdatessa Jeanin Alkali-järvellä (sanoinhan, että tässä olisi juonipaljastuksia). Siitä lähtien olinkin sitten aivan täysillä mukana. Juonessa ei ole turhia mutkia, vaan sen jälkeen kun kivi on työnnetty mäen päälle, sen annetaan vain vieriä alas, ja sitten elokuva päättyy.
Erityistä tyytymättömyyttä on aiheuttanut, siitä lähtien kun Ain’t It Cool News julkaisi arvostelun elokuvan varhaisesta käsikirjoitusversiosta, Kykloopin ja professori Xavierin tappaminen (minähän varoitin), tai se, miten se tapahtuu. Mitä minä en täysin tajua. Kumpikin kuolema on olennainen osa juonen kehittymistä. Kyse ei ole pelkästään shokeeraamisesta. Xavier oli lähtökohtaisesti Feenixin pahin vastustaja, joten heidän yhteenottonsa, ja sen väistämättömän lopputuloksen, vältteleminen olisi ollut todella tökeröä. Kykloopin tapauksessa asiaa ei ainakaan vaikeuttanut se, että hänen roolinsa ei ollut kovin suuri ensimmäisessä elokuvassa, ja vielä pienempi toisessa, minkä lisäksi hän sitten loikkasi Bryan Singerin mukaan Superman Returnsiin. Ehkä se vaikutti jollain tavalla siihen ajatuskulkuun, joka johti päätökseen tappaa Kyklooppi, mutta se, millä tavalla Kyklooppi tapettiin, on järkeenkäypä.
Feenix on elokuvassa Ryhmä-X:n arkkivihollinen, ja myös Jean Greyn vihollinen. Jean rakastaa Scottia, ja Feenix vie Scottin häneltä pois. Ja koska Jean ei voi elää ilman Scottia, hänen täytyy kuolla lopussa. Elokuvassa tämä tietenkin näyttää juoniaukolta, koska juuri hetkeä aikaisemmin toinen arkkivihollinen Magneto on neutraloitu Lääkkeen avulla, ja kukaan ei sano ääneen mitään syytä, miksi Wolverine ei voisi tehdä samaa Feenixille.
Itse asiassa itse elättelin toivoa siitä, että elokuvassa Feenixin taru päättyisi samaan tapaan, kuin sen oli sarjakuvissa alunperin tarkoitus. Ennen kuin Jim Shooter määräsi Jean Greyn tapettavaksi rangaistuksena Feenixin hirmuteoista, Jeanin mutanttivoimat oli tarkoitus poistaa shi’arien laitteella. Tämä laite olisi tietenkin elokuvassa voitu helposti korvata Lääkkeellä. Mutta toivoin myös, että huhu Kykloopin kuolemasta osoittautuisi huhuksi, tai että Jean herättäisi hänet henkiin ennen loppua, ja he voisivat elää elämänsä onnellisena loppuun saakka. Mutta Scott pysyi kuolleena, joten Jeaninkin oli kuoltava. Ehkä olen outo, mutta Jeanin ja Scottin vierekkäisten hautakivien näkeminen oli varsin lohdullista verrattuna siihen kuolemisten ja henkiinheräämisten loputtomaan toistoon, johon he ovat sarjakuvissa tuomittuja.
Mutta mikä siis oli se syy, elokuvan sisäisen logiikan mukaan, minkä takia Wolverine ei anna Jeanille lääkettä, vaan tappaa hänet? Helppoa. Kanssakäymisissään Roguen kanssa Wolverine osoittaa, että hän ei ole mikään idealisti. Hän ymmärtää Roguen tuskan, eikä yritä uskotella, että kaikki voisi vielä kääntyä parhain päin, vaikka Rogue ei ottaisikaan Lääkettä. Ehkä Rogue tekee virheen, ehkä ei, mutta Wolverinelle tärkeintä on se, että päätös on Roguen, ja hän kunnioittaa sitä. Ja Jean pyysi häntä tappamaan itsensä. Tietenkin Wolverine kieltäytyi aikaisemmin, mutta sen takia, että hän oli rakastunut Jeaniin, hän tarvitsi Jeaniä, ja asetti omat tarpeensa Jeanin edelle. Ja ennen taisteluun lähtöä Storm kyseenalaisti juuri siitä syystä Wolverinen kyvyn tehdä oikea päätös oikealla hetkellä. Ja vaikka ne lopulta jäävät harmittavalla tavalla unohduksiin spektaakkelin alle, nämä langat selvästi kietoutuvat yhteen elokuvan loppuhuipennuksessa.
Ja idea, että Jeanin repiessä telekineettisillä voimillaan Wolverinen kehoa kappaleiksi Wolverinen omat voimat kursivat sitä koko ajan kokoon, kruunasi koko jutun.
Ja sitten vielä Xavier herätettiin henkiin. Ajattelin kyllä, että se Xavierin esimerkki eettisestä ongelmasta tuntui todella kaukaa haetulta, mutta se unohtui varsin nopeasti. Ja sitten, kun sitä ei osannut odottaa, se tuli takaisin. Törkeää. Mahtavaa.
4 vastausta - “Viimeisen kohtaamisen jälkeen”
Trackback URI | Kommenttien RSS
Jätä vastaus
Katuoja@Twitter
- No public Twitter messages.
Linkit
- Anime-lehti
- Helsingin sarjakuvafestivaalit
- Kvaak.fi
- Sarjakuvakeskus
- Suomen sarjakuvaseura RY
- Tähtivaeltaja
Archives
- April 2011 (1)
- November 2010 (1)
- September 2010 (1)
- July 2010 (1)
- April 2010 (2)
- March 2010 (2)
- February 2010 (7)
- October 2009 (1)
- September 2009 (2)
- August 2009 (2)
- July 2009 (1)
- June 2009 (2)
- April 2009 (1)
- March 2009 (2)
- February 2009 (3)
- January 2009 (2)
- December 2008 (3)
- November 2008 (18)
- October 2008 (6)
- August 2008 (2)
- July 2008 (2)
- June 2008 (3)
- May 2008 (2)
- April 2008 (3)
- March 2008 (6)
- February 2008 (2)
- January 2008 (4)
- December 2007 (5)
- November 2007 (5)
- October 2007 (6)
- September 2007 (2)
- August 2007 (1)
- July 2007 (2)
- June 2007 (16)
- May 2007 (31)
- April 2007 (30)
- March 2007 (31)
- February 2007 (19)
- January 2007 (5)
- December 2006 (2)
- November 2006 (2)
- October 2006 (6)
- September 2006 (1)
- August 2006 (1)
- July 2006 (2)
- June 2006 (1)
- May 2006 (4)
- April 2006 (3)
- March 2006 (4)
- February 2006 (2)
- January 2006 (2)
- December 2005 (4)
- November 2005 (1)
- October 2005 (6)
- September 2005 (4)
- August 2005 (4)
- July 2005 (1)
- June 2005 (3)
- May 2005 (4)
- April 2005 (2)
- March 2005 (4)
- February 2005 (1)
- January 2005 (1)
- December 2004 (3)
- November 2004 (6)
- October 2004 (4)
- September 2004 (8)
- August 2004 (5)
- June 2004 (5)
- May 2004 (3)
- April 2004 (2)
26.05.2006 - 22:59
“Fanipoika minussa heräsi henkiin ja paikkasi juonessa olleen kolon, tai siis epäselvän kohdan jota muut katsojat luulivat juoniaukoksi, sillä kaikki missä on X, on pyhää, eikä siinä voi olla virheitä.” Hittolainen, Xavier herätettiin henkiin? Sekö oli kohtaus joka leffassa on lopputekstien jälkeen? Meidän teatterissa nimittäin lopputekstien jälkeen syttyivät valot ja leffa loppui!
5.06.2006 - 13:08
“Fanipoika minussa heräsi henkiin ja paikkasi juonessa olleen kolon, tai siis epäselvän kohdan jota muut katsojat luulivat juoniaukoksi, sillä kaikki missä on X, on pyhää, eikä siinä voi olla virheitä.”Tämä on siteeraus keneltä?Sinua ehkä ilahduttaa tietää, ettet ole ensimmäinen, joka on laittanut sanoja suuhuni voidakseen säilyttää lohduttavan fantasiansa siitä, että kukaan järkevä ihminen ei olisi voinut nauttia Viimeisestä kohtaamisesta. Teit kuitenkin alkeellisen virheen siinä, että määrittelit olkinukkesi kannan aivan liian täsmällisesti.Kaikki, missä on X, ei ole pyhää minulle. Tämä itse asiassa ilmenee tekstistänikin (tosin sitä ei välttämättä huomaa, jos sitä lukee kuin näkövammainen piru Raamattua): Viittaan hahmojen toistuvaan tappamiseen ja henkiinherättämiseen, joka on vaivannut erityisesti X-sarjakuvia viime vuosikymmeninä. Tarkkaavainen lukija voisi jopa huomata, että suhtaudun kyynisesti alkuperäisen Pimeän Feenixin saagan loppuratkaisuun. Vaikka Claremont ja Byrne toteuttivat julkaistun version todella taidokkaasti, alkuperäinen versio kiehtoo minua sen verran, että olisin mielelläni nähnyt elokuvan häpäisevän sarjakuvajatkumon “pyhyyttä” poistamalla Jeanin mutanttivoimat hänen tappamisensa sijasta.Viimeinen kohtaaminen on ilmiselvästi elokuva, joka jakaa fanikunnan, ja kuten hyvin tiedämme, fani on lyhenne fanaatikosta. Jotkut suhtautuvat tähän nimitykseen ironisesti, ja yrittävät ymmärtää ja kunnioittaa toisten mielipiteitä, ja selittää rehellisesti, miten omat mielipiteensä ovat poikkeavia. Toiset taas antautuvat fanaattisuudelle, yrittäen harhaanjohtamalla ja vääristelemällä saada oman mielipiteensä vaikuttamaan ainoalta oikealta. Ainoa kysymys, johon täytyy vastata, on: Kenen puolella seisot?
5.06.2006 - 17:33
Vesa, vilkaisin Kvaakista, mitä olit kirjoittanut elokuvasta. Et ilmeisesti pitänytkään sitä huonona, joten kommenttisi hyökkäävyys ei välttämättä ollut tarkoituksellista. Pyydän anteeksi, että liitin sinuun toisen ihmisen alhaiset motiivit.Sanojen laittaminen toisten suuhun (niitä kutsutaan lainausmerkeiksi ihan syystä) on kuitenkin epäkohteliasta, joten sitä kannattaisi harjoittaa hieman harkitummin. Heti kun keksit karikatyyrin, joka oikeasti muistuttaa mielipiteitäni, voin nauraa kanssasi.
5.06.2006 - 18:09
Minusta oli alusta alkaen selvää mihin piikkeihin Jean Greyn kohtalo loppuu. Morrisonhan laittoi Wolverinen seivästämään Jeania oikein urakalla, ja eikös Phoenix:Endsongissa ollut sama homma.Mitä lie seksuaalipsykologioita tähän voi lukeakaan.Minulle elokuvan juonesta mitään paljastuksia etukäteen lukemattomana, Kykloopin ja Xavierin kuolemat tulivat yllätyksenä. Ja täytyy sanoa, että minusta ne olivat positiivinen pesäero emomaailmaan – samaan tapaan kuin Ultimate X-Men heräsi henkiin vasta aika pitkän ajan jälkeen, elokuvissa voidaan ruveta kehittelemään oikeasti kiinnostavia kuvioita. Toisaalta säkällä kerran kahdessa vuodessa tulevat elokuvat eivät ole paras formaatti pitkällisten tapahtumaketjujen kerrontaan.Minusta tämä oli siis sarjan onnistunein leffa, jonka myötä sarja alkaa seisoa omilla jaloillaan -sen sijaan, että sitä katsoo vain hajanaisesti ja mielivaltaisesti kasatuksi pastissiksi sarjakuvan aineksista.